Fred werkt aan #onlineresultaat
De ‘gemaakte’ waarheid van het internet

De ‘gemaakte’ waarheid van het internet

Tegenwoordig is het lastig om een dag door te komen zonder reclame uitingen. Want wat blijkt een westers mens wordt gemiddeld geconfronteerd met 3600 reclame uitingen per dag. Uit cijfers van NRC next blijkt dat dit aantal eigenlijk rond de 366 ligt maar als je verpakkingen meerekent zijn het er 1500. Zelfs de wetenschappers weten niet meer wat reclame is en wat nieuws. Is de lancering van een nieuw Apple product nu reclame of nieuws?

Fictie of feit?

Mediawijsheid noemen ze het onderscheid kunnen maken van berichten die feiten en fictie zijn. Tijdens mijn colleges werd altijd het voorbeeld van een Amerikaans hoorspel aangehaald bij dit onderwerp: The War of the Worlds. In dit hoorspel uit 1938 werd de illusie gewekt dat er Aliens Amerika waren binnengevallen. In die tijd, media(on)wijs dat de mensch was. Werd dit bericht geloofd met als gevolg dat er mensen dagen zaten ondergedoken in een schuilkelder.

Negerzoen

Hoe onderscheidt je nu daadwerkelijk feiten van fictie. Cijfers worden geplaatst maar wie controleert ze. Wist jij bijvoorbeeld de echte reden achter het verdwijnen van de naam ‘Negerzoen’? Je zou een van de weinige zijn die het antwoord juist heeft. Dit was namelijk allemaal een marketingstunt van Buys om meer zoenen te verkopen.

Zorg voor een eigen visie

Wat ik wil zeggen met dit verhaal is dat het voor de “normale” mens steeds moeilijker is om feit en fictie gescheiden te houden. Met marketeers die van alles roepen en fictieve nieuwssites (bijv. De Speld), wordt het steeds lastiger om content serieus te nemen. Daarom is het belangrijk dat er een duidelijke visie is voor je online marketing. Want je wordt steeds moeilijker geloofd.

Sander Huisman

Sander is actief op het snijvlak van strategie, creatie en design voor B2B. Hij bedenkt manieren om waarde toe te voegen aan een merk door middel van creativiteit en daarnaast te zorgen dat gestelde doelstellingen worden behaald.

Er zijn nog geen reacties

Laat een reactie achter

De vereiste velden moeten ingevuld zijn om uw reactie te verwerken.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.