Fred werkt aan #onlineresultaat
Content marketing verdient meer creativiteit

Content marketing verdient meer creativiteit

Recentelijk bezocht ik het Copernica summit 2014 in de Utrechtse jaarbeurs. Leuk en leerzaam om af en toe dit soort conferenties bij te wonen en een flinke dosis inspiratie op te doen. Zoals te verwachten was hadden veel sprekers het over content marketing en marketing automation. Je leest over niets anders op de grote marketing blogs – nou ja, over social media wordt ook flink wat geschreven. Met name voor B2B bedrijven is content marketing een effectieve manier om leads te genereren. En als dit (deels) geautomatiseerd gebeurt ook nog eens behoorlijk efficiënt.

“Help, ik wil niet in dat lead nurturing programma getrokken worden!”

Het nadeel van die enorme focus op content creatie, is dat er een stortvloed van content ontstaat waarin alle content ook nog eens op elkaar lijkt. Whitepapers en ebooks zijn inwisselbaar. De (tekstuele) inhoud is uiteraard niet hetzelfde, maar qua vormgeving is het een pot nat. Dit geldt in nog grotere mate voor de landingpages die met behulp van marketing automation tools worden aangemaakt. Zodra ik als websitebezoeker op zo’n template-gebaseerde ‘customized’ landingpage terechtkom, gaan er bij mij alarmbellen af. Ik word overduidelijk een lead nurturing programma in getrokken waar ik helemaal geen zin in heb.

marketing automation landingpage

Standaard marketing automation landingpage

Het is fantastisch dat organisaties en personen kennis met elkaar delen en meer openheid en transparantie nastreven. Maar er valt volgens mij nog zoveel waarde aan toe te voegen als er wat meer creativiteit aan te pas komt bij het produceren van content. Door unieke, fraai vormgegeven content onderscheid je je als (B2B) organisatie  en ben je verrassend. Door middel van beeld wordt emotie toegevoegd aan de feiten waarover geschreven wordt. Kortom, meer aandacht voor branding van het merk. Daardoor wordt die content veel duurzamer en blijft beter hangen bij je ‘lead’.

“Ook na morgen nog uitstijgen boven de grijze content-massa.”

Het maken van content gaat wat meer (tijd) kosten, maar je voegt meer waarde toe aan je merk. Je onderscheid je van je concurrent en stijgt uit boven de grijze content-massa. Ook ná vandaag en morgen.

Als je als organisatie met branding bezig bent, dan kies je toch niet voor een standaard oplossing?

Sander Huisman

Sander is actief op het snijvlak van strategie, creatie en design voor B2B. Hij bedenkt manieren om waarde toe te voegen aan een merk door middel van creativiteit en daarnaast te zorgen dat gestelde doelstellingen worden behaald.

Er zijn nog geen reacties

Laat een reactie achter

De vereiste velden moeten ingevuld zijn om uw reactie te verwerken.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.