Fred werkt aan #onlineresultaat
Content creatie voor B2B, daar heb je geen nieuws voor nodig

Content creatie voor B2B, daar heb je geen nieuws voor nodig

Content creatie, veel (B2B) bedrijven hebber er moeite mee: “We hebben geen nieuws” is de vaak gehoorde reactie als je vraagt naar de frequentie waarmee de corporate website van nieuwe content wordt voorzien. En de social media kanalen worden al helemaal niet regelmatig geüpdatet – voor zover ze al zijn aangemaakt en op een professionele manier zijn ingericht…

Het goede nieuws is dat je voor nieuwe content helemaal geen nieuws nodig hebt. Je hebt kennis en ideeën nodig. En die zijn waarschijnlijk volop aanwezig binnen je organisatie. De vraag is echter, hoe zorg je ervoor dat die kennis en ideeën worden omgezet in relevante en onderscheidende artikelen, blogs, factsheets, infographics, video’s, etc?

Om consistent en voortvarend aan de slag te gaan met content marketing begin je uiteraard met een content plan en een content kalender – daarover later meer. Hieronder alvast een aantal tips en suggesties die je op weg kunnen helpen bij de creatie van nieuwe content:

Kijk wat je al hebt (content recycling)

Inventariseer eerst wat je al hebt aan content. Er is ongetwijfeld al veel tijd en energie gestoken in het maken van prachtig materiaal. Probeer daarom zoveel mogelijk te hergebruiken, bijvoorbeeld uit het volgende:

  • leaflets, folders, brochures, whitepapers, manuals, etc.
  • klantpresentaties, workshops, speeches
  • beursmateriaal
  • reclamecampagnes
  • feedback van klanten en partners
  • bestaande afbeeldingen, foto’s, video’s
  • input die bij klantenservice is binnengekomen
  • PR en nieuwsartikelen
  • voorgaande (email) nieuwsbrieven

Knip en plak uit die bronnen, maak het geschikt voor social media, maak het visueel aantrekkelijker, zet data om naar een infographic.

Voeg bestaande content samen (content curation)

Voeg bestaande content samen, branche gerelateerde content die relevant is voor je doelgroep. En voorzie dat van je eigen commentaar, je eigen visie. Zo zet je jezelf neer als expert op jouw vakgebied. Allereerst kies je een relevant onderwerp daarna ga je op zoek naar bronnen – via social media, vakbladen, boeken, events, online platformen, linkedin groepen, etc.

”Een paar zorgvuldig uitgekozen oude kledingstukken kunnen samen ook weer een fantastisch leuke nieuwe outfit opleveren.”

Vervolgens filter je de content en maak je een selectie die je voorziet van je eigen commentaar en eventueel vul je het aan met eigen content. Laat ook ruimte voor een discussie, dus stel vragen en probeer de dialoog in te gaan bij comments. Een veel gebruikte vorm voor het publiceren van samengevoegde content zijn bijvoorbeeld top (10) lijstjes.

Zet content om naar een ander type content (content repurposing)

Heb je een interview met een klant gedaan en daar een mooie testimonial van gemaakt? Neem interviews in het vervolg op met een videocamera. Je kunt het dan als video publiceren, maar je kunt het interview vervolgens ook uitschrijven en gebruiken in een e-mailing, of in een blog artikel. Neem alleen de audio en gebruik het als podcast. Op deze manier kun je content op verschillende manieren vertalen naar andere medium types. Iedereen consumeert content weer op een andere manier en op deze manier heb je de meeste kans op een groot bereik.

Content hoeft dus niet over jou te gaan…

Het belangrijkste is om te onthouden dat content niet over jouw hoeft te gaan. Vertel verhalen over successen van klanten, interview mensen die je doelgroep interessant vindt, laat medewerkers aan het woord, deel en becommentarieer content die je klant interessant vindt.

Hoe bedenk jij nieuwe ideeën voor content? Wil je er eens over sparren? Laat dan een berichtje achter of neem contact op.

Fred kan je helpen bij de strategie, planning en distributie van je content, bij het schrijven/redigeren, ontwerpen en plaatsen er van en bij het analyseren van je content strategie.

Sander Huisman

Sander is actief op het snijvlak van strategie, creatie en design voor B2B. Hij bedenkt manieren om waarde toe te voegen aan een merk door middel van creativiteit en daarnaast te zorgen dat gestelde doelstellingen worden behaald.

Er zijn 3 reacties

Coen Koppen

Ongeveer 4 jaar geleden geplaatst.

Helemaal eens Fred, Voor goede contentmarketing kun je voor een groot deel uitgaan van bestaande content. Wanneer je content curation toepast heeft dit niet alleen effect op wat je naar buiten stuurt, maar ook hoe het bedrijf intern functioneert. Hier staat een vrij volledige lijst met redenen om in ieder geval gecureerde content te gebruiken naast andere contentvormen: Http://curation.nl/23-redenen-om-aan-content-curation-te-doen/

Beantwoorden

Sander

Ongeveer 4 jaar geleden geplaatst.

Hoi Coen, dat is een mooi overzicht met redenen om aan content curation te doen. Ik denk dat het daarnaast voor veel (B2B) ondernemingen ook een organisatorische uitdaging is om met een zekere frequentie kwalitatieve content te produceren. Met daarbij oog te houden voor wat relevant is voor je publiek. Daarom kan het in veel gevallen nuttig zijn om content marketing (deels) uit te besteden zodat een externe partij focus kan bewaren en kwaliteit bewaken. Wat zijn jouw ervaringen hierin?

Beantwoorden

Paul

Ongeveer 4 jaar geleden geplaatst.

Leuk artikel!! Wellicht is een interessante toevoeging nog wel het creëren van duurzame content die zorgt voor het etaleren van je kennis. Niet om ons platform te pluggen, maar op ensie.nl is het mogelijk om als specialist je kennis te delen met iedereen die graag kort en bondig meer van een onderwerp wil weten. Op deze manier draag je echt iets bij...

Beantwoorden

Laat een reactie achter

De vereiste velden moeten ingevuld zijn om uw reactie te verwerken.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.