Fred werkt aan #onlineresultaat
Het onderbuikgevoel bij B2B marketing

Het onderbuikgevoel bij B2B marketing

B2B online marketing: de eerste indruk

Hoe zakelijk de B2B-wereld ook is, ook in de wereld van de B2B online marketing worden beslissingen genomen op basis van een onderbuikgevoel. Het creëren van een prettige sfeer en het openen van het contact met een virtuele stevige handdruk trekken je toekomstige zakenpartners over de streep. Voor het achterlaten van een positieve eerste indruk kun je een aantal strategieën gebruiken.

Maak ook online een goede eerste indruk

Online is je website je visitekaartje. Door je bedrijf authentiek, open en positief neer te zetten creëer je een zogenoemde ‘Conversation Company’. Dit begrip, gemunt door Steven van Belleghem, houdt in dat medewerkers en klanten je bedrijf karakter geven. Om die insteek voor je bedrijf te laten werken, moet je je toekomstige zakenpartner of klant bij het eerste contact overtuigen. Dat kun je doen door rekening te houden met de begrippen content, conversatie, collaboratie en customer experience. Kortom: de inhoud van je website en social media, de manier waarop je spreekt en met wie, de samenwerkingen die je aangaat en de manier waarop je je klant benadert zijn bepalend.

Relevante content is het halve werk

De inhoud van je website moet de lading van je product en bedrijfsmissie dekken, maar ook inspelen op de behoefte van je klanten. B2B online marketing draait om relevante informatie en het beantwoorden van vragen. Door zelf vragen te stellen, de USP’s van je bedrijf te benadrukken en goede call-to-actions te plaatsen win je je lezer voor je.

Ga in conversatie met je zakenrelatie

Een goed gesprek maakt duidelijk waar je klant of zakenpartner op zit te wachten en waar jij hem of haar mee kunt helpen. Door conversaties online en openbaar te houden, versterk je je merk. Anderen zien dat je transparant en open bent en dat werkt voor je.

Collaboratie: samenwerken is de nieuwe zelfstandigheid

B2B online marketing draait om het aangaan van samenwerkingen en relaties tussen bedrijven. Op je website, Facebook of LinkedIn kun je openbaar maken met wie je samenwerkt en aan wie je levert. Dat schept vertrouwen voor toekomstige klanten.

Deel een positieve customer experience

Heb je je klant goed kunnen helpen? Door zelf transparant te zijn over wat je meemaakt, zullen je klanten hun ervaringen met jouw bedrijf ook online delen. Dat versterkt de positieve, open en authentieke sfeer van je bedrijf.

Relevante content

Wat voor de een relevante content is op het juiste platform kan voor de ander overbodige informatie zijn. Belangrijk is om een eenduidige strategie op te stellen waarin doel en richting zijn vastgesteld.

Meer resultaat behalen met de juiste strategie?

Fred kan je hier op verschillende manieren bij helpen. Vraag Fred om een eerste indruk of kijk wat Fred verder voor je kan doen op het gebied van online marketing.

Sander Huisman

Sander is actief op het snijvlak van strategie, creatie en design voor B2B. Hij bedenkt manieren om waarde toe te voegen aan een merk door middel van creativiteit en daarnaast te zorgen dat gestelde doelstellingen worden behaald.

Er zijn nog geen reacties

Laat een reactie achter

De vereiste velden moeten ingevuld zijn om uw reactie te verwerken.
Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.